Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cultura toxica sau cum luptam cu poluarea mentala

Tags: publicitare, toxic, poluare, poluare mentala, emile zola, ecologie

Cum ne aparam impotriva fluxului incandescent de logouri, branduri si sloganuri care ne inunda strazile, ne invadeaza casele si ne palpaie pe ecrane? Putem incerca o contraofensiva la nivel de continut: sa ne revoltam impotriva reclamelor individuale care incalca limita decentei si amagesc, devin violente si cu un continut excedentar de sexualitate.
Dar aceasta abordare se aseamana incercarii palide de a sterge uleiul cu un servetel uscat. Nu vom reusi sa ne confruntam cu adevaratul pericol al publicitatii, care nu consta in mesajele individuale, ci in daunele provocate la nivelul sistemului ecologic mental de volumul imens al fluxului mai sus amintit.
 
Primul pas in confruntarea directa a fenomenului publicitar este sa incetam sa o privim ca o forma de comunicare comercializata si sa o tratam ca pe o forma de poluare. Ganditi-va la consecintele mentale pe termen lung in urma vizualizarii continue a reclamelor Nike: ne infiltram chiar in inima publicitatii si ajungem astfel si la ideea protejarii mediului mental.
 
Preocuparea privind efectele psiho-sociale cumulative ale publicitatii sunt la fel de vechi ca publicitatea insasi. Prozatorul francez Émile Zola ne ofera unul dintre primele exemple, prin nuvela pe care a scris-o in 1866 si care se numea "Moarte prin publicitate". Autorul s-a reintors asupra temei in 1883, odata cu romanul "Au Bonheur des Dames", o privire mai atenta asupra rolului publicitatii de a controla mintea consumerista. In urmatoarea suta de ani, activistii in domeniul protejarii mediului mental au aparut in emdii neasteptate, cum ar fi eseul din 1977 al lui Susan Sontag, "Despre fotografie", unde se vorbeste despre societatile industrializate care isi transforma cetatenii in "dependenti de imagini, cea mai irezistibila forma de poluare mentala".
 
In 1989 a aparut o revista dedicata protejarii mediului mental, "Adbusters: The Journal of the Mental Environment", care a adunat multe documente militante. De exemplu, Bill McKibben vorbea, in 2001, cum aceasta miscarea de protejarea a mintii consumatorilor se va dovedi miscarea de rezistenta a secolului. In 1999 a aparut si o carte-manifest, "Culture Jam" (Blocajul culturii), care indemna la lupta directa impotriva marketingului, a fabricii de imagini.
 
Sa spui insa ca publicitatea este, metaforic, o forma de poluare mentala, este un lucru si cu totul altceva sa pretinzi ca este, literal, o scurgere toxica. Dovezi in aceasta privinta? 
 
Filosoful Michel Serres spune ca oamenii si animalele deopotriva folosesc poluarea pentru a-si marca si apara teritoriul, "murdarindu-l". Pe de o parte, reziduuri solide sau lichide, pe de alta, tsunamiuri de scrieri, semne, imagini si logouri ocupand spatiile publice sau cele naturale. Desi vorbim despre termeni diferiti de energie, gunoi si marcaj, rezultatele apar in urma unui gest identic, cel de murdarire.
 
Incheiem cu un citat din Serres: "Capitanul care deverseaza deseuri in mare nu a vazut niciodata sau nu a fost lasat sa vada zambetul zeilor. Ar fi un gest mult prea epuizant, creativ chiar. O fi vazut vreodata frumusetea inainte?! La fel, acela care mudareste spatiul cu afise pline de propozitii si imagini ascunde privelistea, omoara perceptia si o trage in teapa furandu-i esenta. Intai privelistea, apoi lumea intreaga".
 
Autor: Alina Negrutiu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


Newsletter zilnic GRATUIT

Comentarii 0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016