Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

​Meta trebuie sa propuna solutii pentru imbunatatirea modelului de plata sau consimtamant pana la 1 septembrie, altfel risca sanctiuni

Tags: social media, date personale, facebook, instagram

Reteaua de cooperare pentru protectia consumatorilor (Consumer Protection Cooperation – CPC) a publicat o scrisoare ca urmare a preocuparilor legate de modelul Meta conform caruia utilizatorul ori plateste, ori isi da consimtamantul, care ar putea incalca legislatia Uniunii Europene (UE) privind protectia consumatorilor.
Comisia Europeana (CE) coordoneaza actiunea autoritatilor nationale de protectie a consumatorilor impotriva companiei Meta, desfasurata sub conducerea Directiei Generale pentru Concurenta, Consumatori si Prevenirea Fraudei din Franta. Actiunea a fost initiata inca din anul 2023, imediat dupa ce Meta le-a solicitat utilizatorilor, de pe o zi pe alta, fie sa se aboneze pentru a utiliza Facebook si Instagram contra unei taxe, fie sa isi dea consimtamantul ca Meta sa le utilizeze datele cu caracter personal pentru a le prezenta anunturi publicitare personalizate, permitand astfel Meta sa obtina venituri („utilizatorul ori plateste, ori isi da consimtamantul”). 

Autoritatile de protectie a consumatorilor au evaluat mai multe elemente care ar putea constitui practici inselatoare sau agresive, cu precadere daca Meta le-a furnizat in prealabil consumatorilor informatii exacte, clare si suficiente. Acestea au analizat daca informatiile respective le permiteau consumatorilor sa inteleaga implicatiile pe care decizia de a plati sau de a accepta prelucrarea datelor lor cu caracter personal in scopuri comerciale le are asupra drepturilor lor in calitate de consumatori. Ingrijorarea exprimata de autoritatile din cadrul CPC are in vedere faptul ca multi consumatori ar fi putut fi expusi unor presiuni nejustificate de a alege rapid intre cele doua optiuni, de teama sa nu isi piarda imediat accesul la conturi si la reteaua lor de contacte. 

Aceasta actiune desfasurata de reteaua CPC impotriva companiei Meta se adauga altor proceduri deja in curs la nivelul UE si la nivel national legate de aceeasi practica. 

Principalele elemente ale actiunii impotriva Meta

Autoritatile CPC au identificat, in contextul implementarii de catre Meta a noului sau model de afaceri, mai multe practici care provoaca ingrijorare si ar putea fi considerate neloiale si contrare Directivei privind practicile comerciale neloiale (DPCN) si Directivei privind clauzele contractuale abuzive:
  • inducerea in eroare a consumatorilor prin utilizarea cuvantului „gratuit”, in conditiile in care Meta le cere utilizatorilor care nu doresc sa plateasca un abonament sa accepte ca Meta poate obtine venituri utilizandu-le datele cu caracter personal pentru a le prezenta anunturi publicitare personalizate;
  • provocarea unei stari de confuzie in randul utilizatorilor care au fost obligati sa navigheze pe ecrane diferite in cadrul aplicatiilor Facebook sau Instagram ori al versiunii web si sa faca click pe hyperlinkuri care ii directioneaza catre diferite parti ale conditiilor de utilizare sau ale politicii de confidentialitate pentru a afla cum va utiliza Meta preferintele lor, datele lor cu caracter personal si datele generate de utilizatori pentru a le prezenta anunturi publicitare personalizate;
  • utilizarea unui limbaj si a unor termeni imprecisi, cum ar fi „informatiile dumneavoastra”, pentru a face referire la „datele cu caracter personal” ale consumatorilor, sau a sugestiei conform careia consumatorii care decid sa plateasca nu vor vedea deloc anunturi publicitare, desi ar putea, totusi, sa vada anunturi publicitare atunci cand interactioneaza cu continutul partajat pe Facebook sau Instagram de alti membri ai platformelor;
  • presiunile exercitate asupra consumatorilor care au utilizat mereu gratuit Facebook/Instagram pana la momentul introducerii noului model de afaceri si pentru care cele doua platforme constituie, in multe cazuri, o parte semnificativa a vietii lor sociale si a interactiunilor lor sociale pentru a-i indemna sa opteze imediat, fara a le adresa o avertizare prealabila si fara a le acorda suficient timp si o posibilitate reala de a evalua modul in care aceasta alegere le-ar putea afecta relatia contractuala cu Meta, neacordandu-le acces la conturile lor inainte de a lua o decizie.

Pana la data de 1 septembrie 2024, reprezentantii Meta trebuie sa raspunda la scrisoarea CPC si a CE si sa propuna solutii. In cazul in care compania nu ia masurile necesare pentru a solutiona problemele semnalate, autoritatile CPC pot decide sa ia masuri de asigurare a respectarii legislatiei, inclusiv aplicarea de sanctiuni
Autor: MarketingPortal.ro


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


Newsletter zilnic GRATUIT

Comentarii 0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016